Välkommen till Betaform

Sällan har en god hälsa varit så viktigt som idag. Höga krav på effektivitet och lönsamhet råder på de flesta av våra arbetsplatser. Människor av idag har även ett stort behov av en meningsfull och aktiv vardag med så få begränsningar som möjligt. Detta skapar i sin tur ett ökat behov av en hållbar och hälsosam livsstil. Vi har kunskapen, lösningarna och erfarenhet och kan på så sätt hjälpa er att hitta era verktyg för att bättre kunna hantera dessa höga krav samt förebygga negativ stress* det kan leda till. Vi har ett stort utbud av friskvårdande insatser som vi erbjuder däribland: Idrottsmassage, företagsmassage, personlig träning, gruppträning, företagsträning, föreläsningar, kostrådgivning, livsstilstester, hälsotest och screening. Genom våra samarbetspartners kan vi även erbjuda en komplett företagshälsovård med bl a kompetenta fysioterapeut, dietister, ergonomer mfl. Vi innehar F-skattesedel och är patient- och ansvarsförsäkrade.

*Ofta leder stress till försämrade levnadsvanor med ohälsosam mat och alltför lite eller ingen motion. Långvarig stress påverkar också hypothalamus i hjärnan, som i sin tur påverkar binjurarnas produktion av stresshormonet kortisol. Dessa hormonstörningar gör att kroppens fettreserver omfördelas till magen vilket ökar benägenheten för övervikt och den farliga bukfetman, vilket i sin tur leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Överproduktion av kortisol motverkar också insulinets effekter och kan leda till insulinresistens och typ 2-diabetes. ( Ur Hjärt-Lungfondens temaskrift Stress som gavs ut i oktober 2008). 


AKTUELLT

VI FLYTTAR!

Den 2 september öppnar vi vår praktik på Medicon Village. Sedan 2015 har vi haft nöjet att bedriva gruppträning på M.V och nu har vi även fått möjlighet att erbjuda våra övriga friskvårdstjänster. Några av dessa är: Personlig träning, gruppträning, kostrådgivning, företagsmassage och idrottsmassage. 

PT-SMALLGROUP STYRKA GRUND

Personlig gruppträning för er som vill ha fördelarna av att ha en personlig coach och samtidigt gillar att träna i mindre grupp om 4-6 st personer.
Under 6 veckor lär vi oss grunderna i styrketräning. Varje vecka har vi ett tema där vi fokuserar på ett visst område.

Start 5/9 kl. 13.30 och 5 veckor framåt.
V 1. Biomekanik och ergonomi
V.2. Tester och övningsval (anpassning)
V.3. Styrkemaskiner
V.4. Fria vikter: hantlar, stänger och kettlebells.
V.5. Styrketräning med kroppen som verktyg.

Huvudsyftet med kursen är att man själv ska kunna sätta ihop enklare program och erhålla en god teknik.

Boka här: https://www.bokadirekt.se/places/betaform-6889/pt-small-group-55-styrka-grund-227076?sr=13159

Kostnad: 995 kr för 5 tillfälle.
Swish som betalas i samband med bokning av pass.
Vid sjukdom eller skada sker återbetalning mot uppvisning av läkarintyg.
Swishnummer: 1230017699

10 tips inför din träningshöst!

Rekommendation för fysisk aktivitet är 150 minuter i veckan (varav minst 75 min helst ska vara pulshöjande). Till detta rekommenderar ACSM (American College of Sports Medicine) även två styrketräningspass i veckan. 

Hur ska man då tänka kring sin träning inför hösten?  Här nedan kommer 10 enkla tips på hur du kan komma igång efter sommaruppehållet.

  • Lägg 30 min på att planera din träning och kosthållning kommande vecka ( ”det som planeras blir gjort principen”).
  • Se inte träning som ett nödvändigt ont utan som en naturlig del i ditt liv precis som kost, sömn och socialt umgänge. Lista alla psykiska och fysiska fördelar träningen ger dig. Detta är ditt ”why” som du kan plocka fram som påminnelse när din träningsmotivation tryter.
  • Sätter du mål så sätt realistiska och mätbara mål. Om du har ett huvudmål så lägg även in delmål som är progressiva mot huvudmålet. 
  • Hitta lustfyllda aktiviteter, det ökar chanser att de blir utförda. Om du gillar att träna i grupp gör så. 
  • Variera din träning med olika rörelseformer. Tränar du själv så variera passen med träningsvariabler så som volym, duration, belastning och intensitet. Byt även övningar för att förhindra stagnation och överbelastningsskador. 
  • Lyssna inåt och ta extra vilodagar när du känner dig sliten, orolig, krasslig eller är helt omotiverad. (kan vara tecken på överträning). Byt ut ETT slösurfande om dagen mot en powernapp eller lyssna på din favorit Mindfulness-app. Lägg även in viloveckor som rutin, tex var 4-6 vecka.
  • Stegra inte träningen för snabbt. Speciellt inte om du har haft ett längre uppehåll. En bra rekommendation är att öka med max 10 % i veckan. Exempel: springer du normalt 4 km så öka med 400-500 meter i veckan om huvudmålet exempelvis är att springa ett millopp.
  • Lägg in styrketräning i ditt veckoprogram. Den ger dig en muskulär investering för framtiden, dvs det ökar chanserna för en aktiv livsstil upp i ålderdomen och minskar skaderisken när du utför andra fysiska aktiviteter.
  • Föredrar du kortare pass så kör kombinationer av olika muskelgrupper. Kör flerledsövningar som tex knäböj, bänkpress, roddövningar och utfallssteg så behöver du inte köra mer än 3-4 övningar per tillfälle. Hasta dock inte igenom uppvärmningen och utgå ifrån att efterlikna de övningarna du tänker köra i programmet.
  • Njut av maten och se mat som bränsle för kroppen likt din bil. Ju bättre bränsle din kropp får desto bättre fungerar den och risken att behöva uppsöka (bil)doktorn minskar. Ät näringstät, varierat, färgrikt och så oprocessad mat du kan, gärna fisk och skaldjur, fiberrika livsmedel, frukt, bär, nötter och minimera rent socker. Försök få in vegetariskt ett par gånger i veckan. Drick vatten och unna dig enligt 80-20 % principen. Dvs du kan ”slarva” 20 %  🍤🍳🥗🍣🍩🥑🍲🍗🍉🍕
PT & GRUPPTRÄNINGSINSTRUKTÖRER!

Vi vill välkomna PT & Gruppträningsinstruktören Maria Bengtsson som kommer att förstärka vårt team. Hon har en gedigen erfarenhet med adekvata utbildningar och kommer framförallt att jobba med våra företagskunder. Vi är otroligt glada och stolta över att vi nu kan erbjuda ett stort urval av träningsformer och direktriktade friskvårdslösningar!

NY FÖRETAGSMASSÖR!

Vi har nu anställt en ny massageterapeut för att kunna möta behoven. Anette kommer framförallt att arbeta mot våra företagskunder. Kontakta oss  innan augusti månads slut så bjuder vi på ett kostnadsfritt prova-på-tillfälle där någon av våra massörer kommer ut till er på företaget!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 3D721B29-B565-4C23-B377-FB391032111F-168x300.jpeg

KICKSTARTA 2019 MED OSS!

Har du bestämt dig för att ta tag i din träning, optimera ditt kostupplägg, göra en större livstilsförändring eller ta ditt idrottande till en ny nivå? Fyll då i ”frågeformuläret” och boka in en kostnadsfri PT-konsultation.

KOSTRÅDGIVARE!

Nu kan vi erbjuda Kostrådgivning. Vi arbetar mot privata kunder, gym, förskolor, skolor, privata företag, samt offentliga förvaltningar.

Vi arbetar utifrån det professionella Kostdataprogrammet Nutritionsdata.

www.nutritiondata.se

VÄLKOMNA KNORR BREMSE

Vi inleder ett nytt spännande samarbete med Knorr Bremse.
Vi kommer att leverera friskvårdstjänster iform av företagsmassage åt Knorr Bremse, ett storföretag som bland annat levererar bromssystem till rälsbundna och tunga fordon.
Välkomna till oss!

GRUPPTRÄNINGSSCHEMA, HJÄRUP UTE!!

Läst mer under sidan ”Privat” i menyn.

PT at HOME

Nu kan vi erbjuda funktionell träning på er egen bakgård eller på lämplig plats.
När ni bokar kan ni lämna önskemål om profil på passet som tex. Styrka, cardio, idrottsspecifikt, kampinspirerat, CORE, kom-igång-träning etc. Har ni även önskemål om redskap går det utmärkt att välja bland Kettlebell, Battlerope, hantlar, GunEx, Powerbags, Slamball osv eller kombinera.
Pris: 40 min, 699 kr (1-2 pers) eller 50 min, 1095 kr (större grupp).